Thursday, June 26, 2014

Ramadhan Bakal Tiba


Salam Sejahtera

Alhamdulillah. Andai panjang umur kita hingga hujung minggu nanti. Kita akan dipertemukan kembali dengan penghulu segala bulan >>> Ramadhan Al-Mubarak <<< Bulan yang seharusnya dipenuhi dengan rasa keinsafan dalam diri kita. Bulan yang diisi dengan ilmu dan amal ibadah kita. Jangan asik pikir apa yang nak dibelanjakan sempena Ramadhan ini. Amboiii… Siap pikir nak pakai apa Syawal nanti. Baru je nak melalui sahur yang pertama.Puasa pun belum lagi.


Bagi saya, sebagai seorang ibu dan juga isteri, sedikit sebanyak agak sibuk juga. Dengan anak teruna yang dah pun mula puasa beberapa hari lepas. Persediaan untuk dia harus diutamakan. Mana la budak tu paham pasal keinsafan. Yang dia tau, bulan Ramadhan kene puasa. Cukup sebulan kena sambut Hari Raya. Sama la macam kita kecik2 dulu. Puasa tetap puasa. Kalau tak puasa nanti abah marah. Kita tak pikir Allah marah. Sebab tu dalam puasa kita waktu itu, sanggup masuk bilik mandi minum air dalam kolah. Tak kira dah masa tu air bersih ke tidak, air masak ke tidak. Yang penting dahaga kita hilang. Jap lagi nak sambung main kat padang pulak. Berlagak dengan kengkawan, aku puasa pun steady lagi nii oiii..

Cedok gambar kat Google. Empunya gambar, kalau tak boleh kasi bagitau ye.

Kalau terkantoi tak puasa pula.
Mak masak sedap2. Abah beli kuih macam2. Yang tak tahan kalau ada lauk ayam. Aduiii… Ada pulak peha ayam. Fuhhh… Tak boleh tahan… Tapi sebab tak puasa. Tak boleh makan sama2 dengan mak abah. Kene duduk jauh2. Kene pulak ada adik beradik yang dok menunjuk ke kita betapa sedapnya makanan itu. Ditambah pulak suara abah yang cakap abiskan lauk ayam tu. Orang tak puasa tak boleh makan ayam. Ehh..ehh… mak pun sama naik perli2 kita yang terkantoi tak puasa. Huwaaa… Nyesal aku tak puasa. Macamana la boleh kantoi tadi. Malam tu terus pasang niat. Esok aku nak puasa. Siap bangun sahur. Masa sahur tu juga minta kat mak berbuka nanti nak makan apa. Buat muka kesian minta peha ayam macam berbuka semalam. Maklumlah. Malam tadi tak dapat pun peha ayam tu sebab  adik beradik kongkang ayam2 tu sampai licin. Ciisss-cake toll…

Ayam goreng!!! (baca nada suara Upin Ipin tau)

Kalau bab bersahur. Saya malas juga nak bangun sahur. Masa malas tu kepala dok pikir macam2. Sayangnyer nak tinggal bantal. Kena pulak tengah sejuk2. Tapi mana boleh. Abang Kimi nak bersahur. Encik suami pulak bukan jenis bangun sahur. Saya?? Kalau saya pulak akan bersahur kalau hari tersebut saya keje pagi. Pas sahur tak tido. Terus gi keje. Agak segar juga. Kalau dulu2. Mana2 makanan yang waktu berbuka tu tak habis, yang itu lah saya makan. Sangatlah saya berusaha untuk mengelak pembaziran. Haaa… Ni nak bagitau ye. Ada kerajinan pula di situ, tahap rajin yang mana saya akan panaskan makanan itu. Wahhh… Ye laa Puan Aida!!! Rajinnya puan panaskan makanan itu. Rajinnya... Rajinnya!!! Hurmmm… Now you know ehh..


Tahun ni. Nak up kan sikit tahap kerajinan itu. Dulu masa arwah mak ada. Kalau kene time dia rajin (perangai saya ni rupanya ngikut mak). Dia akan masak masa bersahur. Itu pun dia cerita, dia terjaga dengar orang sebelah tengah masak. Dia pun terbangun dan terajin pulak nak masak. Dan lauk yang dia masak masa tu, Antara most wanted sahur dish. Sardin dengan telor dadar. Perghhh!!! Saya akan makan 2 pinggan nasi pada pukul 0430am tika itu. Giler sedap.

Google kan aje gambar sardin dengan telor ini.

Dan menjadi rutin bagi saya kalau bangun sahur. Saya kene basuh pinggan lepas makan. Ini kerana perangai nak ponteng puasa masih ada dalam diri. Nanti pukul 1000am saya masuk dapur, ternampak pulak left-over sardine sahur tadi. Mula la rasa lapor manjang. Tengok sisa sambal tu pun jadi terliur. Naharoomm punya perangaii.

Saya tak nak komen apa2. Tapi saya nak tanya. Betul ke sebotol pencuci Joy ini boleh basuh pinggan dari malaysia ke Singapura???!!! (trending komen zaman sekarang)

Hingga sini sahaja catatan blog saya. Sama2 la kita berdoa pada pagi Jumaat yang mulia ini. Agar kita sempat menyambut bulan Ramadhan tahun ini dan penuhi bulan itu dengan amal ibadah. Bulan yang dapat kita tingkatkan pahala kita. Saya pun nak tanam niat. Andai tak dapat hadir ke surau untuk Solat Sunat Terawikh, dapat baca Al-Quran satu malam satu surah pun Alhamdulillah. Moga amalan kita diterima oleh Allah SWT. Jom kita upgrade buku amalan kita yang sebelah kanan bahu kita. 



Akhir kata. Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak. In sya Allah. Jumpa lagi di next entri. Salam.

No comments:

Post a Comment