Thursday, June 19, 2014

Baju Baby Lagii

Assalam...

Wahhh... Dah masuk 33 minggu la. Waktu matang hamil adalah antara minggu ke-36 paling awal dan paling lewat minggu ke-42. Minggu 42??? Aiyooo... Macam lama sangat ehh. Tapi dari pembacaan blog2 ibu mengandung ni. Kalau 36 minggu tu dah kira boleh la nak beranak tu. Errmmm... Minggu ke-36 ek... Kalau macam tu. Lagi 3 minggu je la yee... Weeee....

Tapi dalam kata doctor suruh get ready untuk bersalin awal sebab Marginal Placenta Previa tu. Saya apa pun tak ready kat dalam kereta. Masa memula dengar je macam menggelabah sangat. Tapi orang suruh kita bertenang semua berbagai. Saya pun buat bertenang. Take easy. Everything gonna be OK. Wooowooo... Over konfiden mak buyung ini.

Sampai la minggu lepas 13 June 2014. Dari malam sebelumnya saya mengalami sakit2 pinggang. Tahap nak bongkok pun tak boleh. Nak baring pun sakit. Apa lagi nak berjalan. Kalau berjalan pun dah macam penguin. Terkengkang semacam. Comel sangat... (tetibaa)

Dalam entri saya sebelum ni saya kata saya punya persediaan pun buat slow2. Beli sikit2. Dan lambat2. (jenis suka buat keje last minit). Dari mak sampai ke anak. Sama je perangai anak beranak ni. Tak dapat pula mewarisi perangai abah saya yang sentiasa bersedia dalam apa jua keadaan sekalipun.

Pantang keluar. Nak beli lauk pun sekarang ni mesti pegi Tesco. Sebabnya kat tesco ada jual baju baby. Beli ikan 2-3 ekor, beli sayur campur sikit pastu mesti "terbeli" baju baby dalam 2-3 helai. Kalau dah nama Tesco, bukan tempat baju memahal pun. Kiranya ni beli baju buat basahan la kunun. Selai pun harga dalam RM9.00. Jadilahh... Dan yang penting, pegi dengan si abangnya.

Abang jadi tukang pilih...

Tempat keje saya pulak betul2 di tengah kota. Cheyy... Kat Bukit Bintang je. Dekat je dengan Pavilion (seberang jalan je). Dekat juga dengan Lot 10. Serba serbi tempat shopping dekat la. Kalau dapat balik awal adalah waktu yang paling gembira ketika ini sebab encik suami pulak balik lambat. Saya habis keje kadang2 pukul 4pm. Encik suami pulak pukul 6pm. Jadi dalam masa 2 jam yang nak kene tunggu beliau habis keje, saya akan merayap ke Pavilion. Dan selepas puan isteri asik sangat melangkah melintas jalan ke Pavilion tu. Maka encik suami sedaya upaya juga balik awal demi menghalang kegiatan tidak berapa nak sihat puan isterinya itu. Namun kuasa isteri melebihi segalanya kerana encik suami jarang2 dapat balik awal.

Rembatan yang berjaya dilakukan oleh puan isteri

Ingatkan pemantauan berterusan encik suami berkesan. Sampaikan saya sendiri minta dia pegangkan kad ATM saya. Tapi katanya dia bukanlah suami yang terlalu mengongkong. Yang penting adalah jati diri sendiri. Kuatkan semangat supaya mengawal perbelanjaan. (tapi tak boleh control ler pulak kalau masuk bab baju baby ini). Dan apabila kalah mengawal. Mula la memberikan pelabagai alasan.

Ehhh... Ada 50% discount la Bee!!!

Jadi saya katakan kepada beliau. Ini adalah satu keperluan. Dan menjadi satu kebanggan untuk suami kerana puan isteri bijak berbelanja. Ada discount dan juga tak beli yang mahal2. Manual tau. Nak beli yang elektrik. Masa tu duit tak cukup. Sebab pantang keluar kan. Mesti nak kene membeli satu barang untuk baby. Pam susu pun boleh.

Cuti hujung minggu baru2 ni saya pulang ke kampung untuk majlis tahlil dan sedikit doa selamat lenggang perut. Almaklumlah kami bukan jenis bergambor masa kenduri, nak2 pulak, ni kenduri tahlil untuk arwah mak. Makanya, tak de lah gambar keadaan semasa itu. Namun begitu, majlis berjalan dengan lancar. Alhamdulillah dan juga Al-Fatihah untuk bonda tercinta.

Cuti agak panjang. Jadi saya pun melakukan kerja pembersihan. Ehhh... Bukan.. Bukan saya. Tapi suami saya. Menyimen halaman depan umah yang sebelum ini sya tanam rumput. Sebab kucing asik berak atas rumput karpet saya maka encik suami dengan rasa tak puas hati sebab hari2 kene kutip najis kucing, dia pun menyimen keseluruhan halaman umah. nanti saya masukkan gambar kat next entri ye. Saya pulak. Duduk menonton telivisyen. Doctor kan tak bagi buat keje berat. Tengah melingkor macam ulor. Rasa tak sedap hati pulak sebab encik suami berpanas di luar tapi isteri buat begitu. Makanya... jeng...jeng...jeng...

Betapa bertuah suami saya dapat isteri macam saya

Ini baru separuh. Mereka kata kene basuh baby dengan cucian tangan. Saya pun ikut. Aduhaiii... Terus saya merasakan ini adalah kerja berat. Doctor tak bagi buat kerja berat!!! Dan saya kene tukar plan untuk cucian batch ke-2 nanti dengan cucian mesin pula. Maafkan mami. Mami tak serajin ibu2 terdahulu. Ehhh... Siap masuk kt FB??? Dan komen mereka. "kenapa ada baju untuk umur setahun tu?". Owh... Itu adalah pilihan mak sedara baby yang belikan untuk pakai masa besday. Hoverr sangat mak sedara dia.

Dan waktu melipat adalah waktu yang amat malas bagi kaum ibu. Bukan saya seorang okey!! Nak pulak, kena lipat baju cinonet ini. Bagi membuang rasa kemalasan itu. Marilah kita melipat sambil meng-wasap teman2 sekolah masa muda remaja dulu. Hasilnya... Lipatan tidak membosankan malah kita akan berasa sangat gembira melipat baju2 kecil. Apatah lagi jika hasil lipatan di capture dengan Camera 360!!!

Lihat almari anak dara ini... Belum penuh lagi sebab ada lagi 1 trip yang nak kena basuh!!

Rasa panjang sungguh entri kali ini. Dah tak tau pulak macamana nak buat ayat penutup. Kita stop sini dulu ehh. Nanti la kalau rajin saya update lagi belog sepi ini.

Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment