Wednesday, June 11, 2014

Terima Dugaan Ini

Salam.

Kehamilan saya dah masuk minggu ke-32. Saya dapat berita yang agak kurang menyenangkan. Saya tak tau apa pun berkenaan ini. Tapi dari riak muka doktor dan nurse ketika itu. Is it serius doc. Saya disahkan mengalami marginal placenta previa atau pun uri di bawah. Bermacam nasihat doktor ketika itu.

  1. Tak boleh buat kerja berat
  2. Tak boleh bersama suami.
Owhhh. Saya tak tau tahap serius yang macam manakah. Still buat muka blur. Ditambah pula berita kedudukan baby yang dah ke bawah (bukan kah itu berita baik). Bila doktor scan. katanya...

Baby dah kat bawah. Uri you pun sama. So jangan buat kerja berat. Kalau you bleeding even setitik pun you kena masuk wad. Balik ni you kena sediakan semua barang2 keperluan untuk masuk wad bersalin dan simpan dalam kereta. kalau you bleeding or ada keluar air ketuban. Kemungkinan you akan lahirkan pre-mature baby.

Allahuakbar!!! OK... Now saya tau this is serius. Apa lagi yang boleh saya katakan. Saya hanya menerima ketentuan dari Illahi dengan hati yang terbuka. Nurse yang agak berusia tu beri nasihat. 

Jangan henti berdoa agar semua dipermudahkan. Jangan terlalu memikirkan semua ni. Nanti sembang2 lah dengan baby suruh dia tolong mami. Jangan tingalkan solat. In sya Allah. Masa kita sujud 5 waktu ada pergerakan kat uri tu.

Baiklah akak nurse. Saya akur. Saya pasrah. namun saya masih bertabah. Saya tak nangis. Mungkin kehilangan mak tercinta adalah dugaan yang lebih berat dari berita ini. Saya redha mendengar berita ini. Kalau doktor cakap nak kene caeser pun. Mungkin itu yang terbaik. Asalkan baby selamat. mami pun selamat.



Malam2 saya tak boleh tido. kadang2 perut rasa mengeras semacam. Sampai sesak dada dibuatnya. Saya banyak refer pada pengalaman ibu2 kat blog2 ni. Jadi saya ikut mana yang saya rasa sesuai. Bercakap dengan baby. Harap2 menjadilah.


No comments:

Post a Comment