Sunday, May 11, 2014

Rindu Yang Tiada Hujungnya



Salam...

Tajuk entri pun dah macam tajuk novel.. Macam bait lagu jiwang... Cuba untuk menggembirakan hati nan lara... Hanya Allah SWT yang memahami... Terkadang rindu itu datang tak dapat kita bendung... Hanya airmata dan doa yang dapat meredakan walau sekelumit luka yang berbisa..

Mak pergi tanpa pesanan... Tanpa sebarang kata... Kali terakhir berbual dengan Mak pada 25 April 2014... Dia pergi meninggalkan kami pada 29 April 2014... Pagi sebelum dia meninggal dunia... Hati saya memang dah digamit rasa rindu untuk berbual dengannya... Terbayang kampung halaman... Entah apa yang menghantui jiwa saya, melengahkan masa untuk menghubungi dia... Walaupun adik lelaki memberitahu kalau telefon masa tu mungkin dia tak dapat bersuara... Hanya kedengaran getaran suara sahaja ketika berbicara... Namun kuasa Tuhan tiada siapa yang dapat menduga... Suara Mak kedengaran jelas tatkala memanggil nama cucu2 nya... Itulah suara yang terakhir yang didengarinya sebelum tersedak selapas makan beberapa suap bubur dan longlai di kerusi rodanya...

Sesekali terlintas hasutan entah dari mana... Menyatakan mak masih hidup... Cuba telefon rumah dia... Mesti dia yang menjawab panggilan tu... Ahhh... Hasutan yang seolah ingin memesongkan aku... Yang tak nak aku terus berdoa untuk dia di sana... Hasutan yang membuatkan aku seolah tidak redha dan tidak dapat menerima ketentuan Illahi...

Kini tinggal kenangan sahaja... Kenagan yang menerjah satu persatu memori di setiap pelosok ingatan saya... Waktu kecilku bersama mak... Waktu remajaku... Waktu dimarahai... Waktu memberontak... Terlalu banyak kenagan yang menyedarkan saya banyaknya dosa saya pada Mak...

Masih terbayang lagi... Kurusnya tangan mak di saat bersalaman dengan dia tiap kali tiba di kampung dan pulang ke kota... Kurusnya Mak di saat saya membuka bajunya untuk memandikan dia di awal pagi tatkala pulang ke rumahnya... Berseleranya Mak bila menjamu lauk kegemarannya... Terngiang lagi di telinga suara dia yang bertanya "masak apa tuu" bila saya berada di dapur... Suaranya yang ketika itu terlantar di katil bertanyakan "siapa tu" tatkala kami melangkah ke rumahnya... Kini tiada lagi soalan tu bila masuk ke rumah... Tiada lagi soalan itu bila berada di dapur... Tiada lagi pekikan suaranya meminta membawanya ke bilik air... Tiada lagi sampai bila2...

Rindu itu datang lagi... Tiap waktu... Hatta terjaga dari tidurku... Rindu yang tak kan berhenti sehingga hujung nyawaku... Kerana saya tak kan dapat berjumpa dengan mak lagi... Hanya Syurga tempat yang menanti...

Adakala terasa ingin pergi bersama Mak... Namun yang masih hidup harus diteruskan... Mohon juga dipanjang usia agar tetap dapat bersedekah pahala untuk mak... Dapat mendoakan Mak sejahtera di sana hingga akhir hayat saya... Itu sahaja yang mampu saya lakukan waktu ini...

Mak... Amanlah Mak di sana... Bersama yang Esa Tuhan sekelian alam... Yang mengkehendaki sesuatu... Yang maha Mengasihi... Kerana Mak dah bersama Dia... Dia lebih menyayangi Mak...

Al-Fatihah untuk Mak... Hingga hujung nyawa saya...

No comments:

Post a Comment