Monday, June 15, 2015

The Wedding of Adik Bongsu

Assalamualaikum

Nak bercerita perihal wedding ahli keluarga saya yakni adik kami yang bongsu. Nak cerita banyak pun majlis nya tak delah gah macam Hanis Zhalika & Hairul. Tapi cukuplah sekadar untuk simpanan kat sini. Kot2 dah bertahun nanti boleh juga review majlis tu nanti.

Majlisnya berlangsung pada 24 May 2015. Buat secara sederhana tetapi meriah. Nak kata grand tu memang tak adalah kot. Maklumlah, disamping bergembira, jauh di sudut hati kami sedih mengenangkan mak yang dah tak ada. Tapi kami redha. Dalam bersuka tu, saya pulak yang meraung tak hengat bila saya hantar adik ke pelaminan. Aduiii...


Saya balik awal bersama anak2. Thank you encik suami kerana memberi pelepasan pada puan isterimu ini. OK. Tuan puteri berpangku. Sape bawa kereta. Heeee... Saya lah. Opppsss... Jangan tiru aksi merbahaya ini.


Misi saya balik awal juga adalah untuk mengerjakan dress pengantin. Giler keje jahit manik last minute. Tapi atas dasar kasih sayang (harap adik saya baca entri ini), saya pun menyanggupkan diri untuk menjahit manik. Kalaulah diberi masa yang banyak. Mau penuh manik dan labuci pada dress beliau. Tapi buat je mana yang sempat.


Encik suami tiba di Kuantan bersama adik lelaki saya dan juga anak adik bongsu saya. Punyalah nakal anak2 bulus ni. Takut mereka terjun dalam minyak panas, encik abah pun belikan sangkar untuk anak2 bulus ini. Saya cerita bab ini supaya anak cucu saya baca yang sebenarnya encik abah saya ni sangatlah tak suka binatang peliharaan. Tapi atas dasar kasih sayang (harap anak bongsu encik abah masih baca entri ini), tambahan pula takut kene soal kat "sana" kot2 anak2 bulus terjun dalam kuali panas. Tu pasallah dia belikan juga sangkar ni. Anak2 bulus terpaksa redha dikurung sementara waktu.



Siang sebelum kenduri. Biasalah. Busy melanda. Dengan aktiviti memotong bawang. Saya tak boleh potong bawang. Tau2 la dengan tuan puteri yang berkepit 24jam. So kene buat kerja2 yang tak melibatkan pisau. Saya pun buat la kerja masukkan telur dalam bunga telur. Pun kene kacau dengan tuan puteri mektek cucu tokbah ni. Tumporrrr..


Setelah stop kerja2 menjahit manik setelah beberapa malam. Menyusul pula kerja menghias pelamin. Tangan saya yang tak berapa kejung ni boleh la juga buat kerja2 halus ni. Walaupun tak berapa nak cun macam tokey pelamin yang lain, nak jimat punya pasal. Kami gagahkan juga. Yang penting barang2 pelamin beli sendiri then boleh pakai semula untuk hari raya nanti. (tetiba)




Nah.. Hasil kerja kerastangan saya. Pelamin saya dulu pun saya buat sendiri juga. Inikan pula pelamin kecik tuik ni. Just a piece of cake laa...



Dan semestinya tuan puteri saya la yang merasmikan pelamin ni terlebih dahulu dari pengatin. Tangan kecik dia tuu,. Laju je nk menarik bunga tu. Pengantin dah menjerit dari dalam bilik. "Don't worry la Acu", she said.


Tibalah masa yang ditunggu2. Pengantin lelaki dah sampai. Tunggu masa je nak di akad nikahkan. Tukang akad haruslah encik abah kami. Tiga2 anak pempuan abah, abah yang nikah kan. Mau tak sebak suara dia masa berucap. Ditambah pulak bila dia selitkan juga mak dah tak ada.


Sementara itu, saje je saya extra large kan gambar yang ni. Nampak tak tu sinetron kat belakang tu. Yang tu la yang saya citerkan awal tadi. Tetiba berjejes air mata non stop pulak tu bila teringatkan arwah mak. Mak patutnya duduk tepi pelamin tu. Aduhhh... Sedih sangat bila kenduri kali ni mak dah tak ada. Al-Fatihah Mak.


Dan selesailah majlis akad nikahnya. Dua kali lafaz. Samalah kami tiga beradik. 3 menantu lelaki salah sebut nama bapak mertua.



Jangan ditanya mana gambar jejaka kami semua. Semua busy. Encik suami saya, adik lelaki saya, adik ipar saya dan anaknya, malah sang arjuna Kimi saya pun semua ada kat dapur. Mereka tak suka enteprame dalam album dengan wajah tanpa solekan..

Di penghujung majlis...

Kusyuknya puteri mami

Apa yang kusyuk sangat tu

Laaaa.... Tak penah tengok abang dia nyanyi. Terus mengadap sungguh2




Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih pada jiran tetangga, kawan2 arwah mak, saudara-mara yang sama2 berganding bahu menguruskan majlis perkahwinan ini. Moga Allah dapat membalas jasa kalian semua. Pada semua kawan2 saya sudi hadir ke majlis ini. Terima kasih saya ucapkan. Moga ukhwah kita hingga ke syurga. Aminn.

OK lah. Sampai sini dahulu catatan blog saya untuk entri kali ini. Panjang umur, kita jumpa lagi. Salam.

ps: thanks for reading. xoxo

No comments:

Post a Comment