Friday, March 25, 2016

Swiss Garden Melaka

Assalamualaikum...

Ni kisahnya percutian yang sesaja nak throwback je. Kejadiannya berlaku masa cuti sekolah bulan 12 tahun lepas. Mak aiii... Kegilaan apakah ini yang membuatkan kau nak cerita kurun lama punya kisah. Tapi tu la... Sebab Agoda pun baru hantar email suruh saya buat review. Makanya setelah selesai memreview kat Gmail. Kita cerita kat sini pulak.

Saya memilih Swiss Garden sebab suka dengan hotelnya yang cantik. Kira OK la dengan taraf 4 bintangnya. Encik suami kan hotellier, makanya dia pun nak kan service yang tip top. Berbeza dengan rangkaian Swiss Garden yang pernah saya kunjungi. Swiss Garden Melaka ni lain macam sikit.

Bermula dengan check-in, semuanya OK. Walaupun tak berapa suka dengan ramai orang yang beratur, tapi kaunter untuk check-in dan check-out sorang je yang handle. Sebab saya ni penyabar orangnya, saya pun tak kisah. Tapi bila dah masuk bilik, memang super cantik. View saya mengadap Kampung Monten yang berada di pinggiran Sungai Melaka Waterfront. Sememnganya memuaskan hati tatkala masuk ke dalam bilik.



Cuma yang membuatkan mood saya agak tercalar bila masuk toilet, tak boleh flush. Once kita dah beristinjak dan dah buka paip, dah tak boleh nak close rapat. Leaking pada kepala paip. Saya pun call front office untuk mereka inform kepada engineering. Off coz la anak2 nak menonton telivisyen. Remote TV pulak tak ada. Puas mencari dalam semua drawer, pun tak ada. Saya pun call sekali lagi untuk memaklumkan perkara itu. Lantai toilet pun dah banjir. We all pulak nak lunch ni. Encik suami pulak keluarkan baju dari dalam beg dan minta saya ironkan bajunya. Saya buka almari sebab hotel selalu simpan iron dalam almari. Pun tak ada iron. Aduhhh... Punya la nak marah. Bila saya call sekali lagi (3rd time ok), pandai pulak diorang ajar saya mana nak cari. Saya katakan saya dah cari kat semua tempat kecuali bawah katil. Saya pun dah lapar. Saya nak keluar dengan harapan semua settle bila saya balik nanti.

Tapi bila balik semula ke hotel. Yang ada cuma remote TV dan iron. Flush toilet masih belum berbaiki. Barulah kami dapat menonton TV. Sekali remote tak boleh pakai sebab tak ada bateri. Call lagi minta bateri. Masa tu kesabaran saya dah hilang. Cuma ada adab sopan santun. Tak keluar any vulgar words. Baikkan saya. Pihak engineering datang repair toilet pun masa malam. Masa saya sedang bersiap nak keluar untuk dinner.

Yang best tentang hotel ni, dia terletak di tengah bandar Melaka. dekat dengan waterfront kalau nak menyusuri Sungai. Dan juga same building dengan shopping complexs The Shore. Sebab ada shopping complex pengalaman nak marah masa masuk bilik tetiba lenyap. So tak ada complain letter dari ex-staff hotel (saya la tu)  yang jaga pasal complain seperti saya. Kalaulah saya menggunakan kuasa dan skill guest yang saya handle masa kerja di westin dulu. Silap2 saya dapat free staying dan juga free breakfast dari Swiss Garden Melaka ni. Lagi satu, pool dia best. Anak2 mesti suka kalau dapat main air kat sini.




Malam tu kami dinner kat Umbai rasanya. Kat Parameswara Seafood. Ramainya orang tak yah cakap la. Maybe masa kami tu weekend dan cuti sekolah. Tapi yang bagusnya juga, walaupun ramai masa nak pilih ikan. Makanan cepat sampai. Masa nak tunggu pulak ada jambu asam boi. Dan ianya bukan free ye.



Bangun pagi, anak2 sambung semula berendam. Sebab tak ada breakfast dalam package dan saya pulak tak ngengada minta free bermacam segala setelah banyak complain. Kami makan maggi hot cup je. Dah puas berendam, masa untuk check out. Dan soalan dari Front Office masa saya nak check out, how was your stay madam?? Jawapan saya "WORST!!" Dan tak ada soalan susulan dari staff tersebut. Saya pun bukanlah nak kondem teruk2. Cuma saya rasa, kalau saya berada di tempat mereka, saya pun tk suka terima panggilan dari guest. Tak taulah kalau mereka pulak suka terima panggilan minta itu ini yang tak cukup dalam bilik.


Ice lemon tea yang sangat sedap kata Kimi


Dah settle semua. Marilah kita menikmati bandaraya Melaka ini untuk kali yang keberpa tak taulah. Asal cuti je pergi Melaka.




    


Walaupun saya tak berapa puas hati dengan penginapan di sini. Perancangan untuk menginap lagi di sini tu ada. Semuanya sebab pool dia je. Harapan saya, tak akan timbul lagi masalah sedemikian. Hingga berjumpa lagi.

Thanks for reading. XOXO...

No comments:

Post a Comment