Tuesday, June 30, 2015

Resepi Bergedil Daging

Assalamualaikum

Puasa hari kesepuluh
Tetiba rasa nak makan bubur bila suapkan tuan puteri saya makan buburnya. Mula la berkira2 nak berbuka puasa hari ni menu nya adalah bubur. Buburnya pula mesti complete dengan ikan bilis, bawang goreng, sotong kering yang digoreng, cendawan goreng, telor masin. Wahh... Banyak pula nak kena sediakan. Namun begitu, macam bersemangat nak masak lauk2 untuk bubur saya.

Saya menghantar pesanan Whatsapp kepada Encik Suami berkenaan niat nak masak bubur tu. Jawapan dia...
Erkkkk... Kenyang ke...
OK... Jawapannya memang tak la saya nak masak kalau saya sorang je yang nak makan. Terus buntu nak masaka apa. Tetiba Encik Suami text semula. Katanya kena balik lambat sebab booking untuk Buffet Ramadhan tetiba banyak. Kompem lagi sahih, Bazar...Here I come.

Baru nak keluar jiran saya menghantar lauk. Bila saya buka, wah... Sup ayam. Tapi nampak macam kuah soto. Terus terdetik, ok juga ni. Kita ubah suai sikit. Tambah something yang special. Buka freezer, ada daging cincang cap Ramli, ada kentang yang buat bubur tuan puteri, ada daun sup. Terus saya rajin, buat  bergedil daging la.

RESEPI BERGEDIL DAGING

Bahan-bahannya

Ubi kentang
Daging cincang
Lada sulah
Bawang goreng
Daun sup
Garam
Telor ayam
Minyak untuk menggoreng

Cara membuat

Kupas kentang, cuci dan rebuskannya. Saya lebih suka rebus sebab kurang miyak. Bila dah empuk, leyekkan kentang masa dia tengah panas.
Tumis daging cincang dengan sedikit minyak.
Adun sebati daging, lada sulah, bawang goreng, daun sup bersama2 dengan kentang. Perasakan dengan garam secukup rasa.
Kepal adunan tadi. Bentukkan bulat dan leperkan sikit. Buat padat2 takut hancur masa menggoreng. Saya suka buat kecik2.
Masa nak goreng, celupkan adunan kentang tadi dengan telor. Jangan kacau takut hancur pula.
Siap.


Sup ayam pemberian jiran saya tadi saya panaskan dan masukkan soon. Konon2 nak buat macam bakso laa..

 Jadilah menu berbuka puasa untuk saya sorang. Nasib baik tak pergi Tesco awal2 tadi. .Heeee

Sekian sahaja untuk entri kali ini. Jumpa lagi next entri. Thanks for reading. xoxo


No comments:

Post a Comment