Monday, June 29, 2015

Resepi Bubur Butir Nangka

Assalamualaikum...

Puasa hari ke lapan.
Saya tak de lah masak beria kat adik beradik yang datang berbuka puasa kat rumah saya. Setakat masak lemak putih pucuk manis dengan udang sambal petai. Tak cukup tangan pulak nak siapkan semua. Adik lelaki dengan adik ipar minta kena ada lauk ayam. Tak kisahlah ayam masak apa. Asalkan ayam. Tu pun saya beli je ayam golek black pepper kat bazar Ramadhan. Memasing sampai kat rumah saya waktu dah nak berbuka. Saya pulak sibuk. Siap hidang semua azan pun berkumandang. Tak sempat ler saya nak mengambik gambar semua juadah sebab dah kena serbu dengan adik2 dan ipar saya. Tak pe. Mungkin menu tu akan diulang. Nanti saya amek gambar.

Puasa hari ke sembilan.
Mood rajin pula bila teringin nak buat bubur butir nangka. Pernah beli. Sebungkus RM2. Tapi tak puas pulak makan. Santan pun cair. Jadi, hari ni saya buat je bubur ni. Senang je.

BUBUR BUTIR NANGKA

Bahan-bahannya

Tepung pulut
Air
Pewarna
Gula
Garam
Santan
Daun pandan
(semua bahan di aras saya tak sukat. Just agak2 je nak buat banyak mana)

Cara pembuatan

Bancuh tepung pulut dengan air. kalau nak buat 2 warna. Sukat tepung sama banyak. Masukkan garam dan pewarna. Uli sampai kenyal.


Kemudian, gentel tepung yang dah siap di uli tadi. Buat bujur saiz macam biji nangka. Masukkan tepung yang siap digentel tadi ke dalam periuk yang berisi air panas. Seeloknya kita gentel kat tepi periuk air panas tadi. Terus je masukkan tepung tu sebiji2 dalam air panas untuk elakkan tepung dari melekat sesama sendiri.

Nak tau dia dah masak, tepung tu akan terapung. Angkat tepung tersebut dan masukkan dalm bekas yang berisi air sejuk. Juga untuk mengelak tepung dari melekat sama sendiri.


Perah kelapa untuk dapatkan santan. Guna santan segera pun boleh. Terpulang pada citarasa puan2. Masak santan bersama dengan daun pandan. Masukkan gula dan garam secukup rasa. Nak guna gula merah pun boleh. Kacau sebati. jangan gunakan api yang besar takut santan pecah pula. Masukkan tepung yang dah sejuk tadi. Tepung sahaja je. jangan masuk sekali dengan air yang kita rendam tepung tu. Bila tepung tadi terapung untuk kali keduanya, maknanya bubur kita dah pun siap.


Puas hati saya dapat makan bubur ni. Ada orang buat satu kaler je. Kalau kat kedai pun buat kaler hijau aje. Saya post gambar ni kat group whatsapp saya. Kawan saya kata rare sangat bubur ni sebab ada kaler merah. Hahaha. Ikutkan nak beli kaler pink masa cari barang kat Tesco.

Hingga berjumpa lagi di lain entri. Thanks for reading. Xoxo...

Tuan Puteri Super Girl mami memang tak boleh duduk diam kalau duduk dalam troli tu..

No comments:

Post a Comment