Wednesday, June 24, 2015

Our 1st Break Fasting

Assalamualaikum wbt...

Hari ini dah 7 Ramadhan 1436H. Alhamdulillah dah seminggu kita berpuasa. Dan hari ini juga merupakan hari pertama saya berbuka puasa bersama Encik Suami saya. Tiap hari balik kerja pukul 10.30. Jam 1100 malam baru lah nampak mukanya. Sampaikan tuan Puteri saya dah tido lambat sebab dia pun bersengkang mata tunggu dedi dia.

OK la. Kita mulakan cerita kita dengan puasa hari ke lima. Wahhh!!! Gitu... Jadi journal pula belog saya kali ini. Mana la tau kan nanti saya nak review sebulan puasa ni saya makan apa. Puasa hari kelima mood ke laut. Melepek dengan anak2 kat umah. Dengan Sang Arjuna saya pun lembik sebab itu adalah hari pertama dia berpuasa dan ke sekolah (pada tahun ini). Lepas ambil dia kat sekolah, saya terus ke Tesco Kajang untuk beli barang yang nak dimasak untuk berbuka nanti. Tapi sebab rasa badan pun melayang lain macam. Saya decided dengan Sang Arjuna, can we eat something simple and lazy dishes.
Dia jawab..Pizza???
**Delivery???
Nope. Instant one. In the box. from freezer.
**OK
Dan saya pula ambil sekotak dim sum..


Hai keenam puasa pun begitu juga la malasnya. Macam mana tak malas. Dah tetiba Sang Arjuna buka puasa lepas balik sekolah. Tah apa angin masuk dalam perut. Nampak tergolek lain macam. Makan pun apa yang ada masa tu. Makanya, buka puasa Maghrib kang mami makan sowang je la ekk. Kompem la saya tak masak. Dah la malas, ditambah pulak dengan rasa macam rugi je masak yang kompem Sang Arjuna tak kan makan punya. Cadangnya nak beli aje kat bazar Sg Sekamat. Arjuna pun mengirim sama. Saya just beli laksam. Encik suami pulak telifon. Kirim tauhu sumbat.


Tak ada rezeki pula buat encik Suami tatkala menjamah tauhu sumbat, dah basi rupanya. Saya tak salahkan peniaga tersebut 100%. Mungkin sayur timun tu penyebab ia jadi basi. Tak apalah. Esok kita buat lain.

Puasa ke tujuh ni la baru la Encik Suami cuti. Itu pun sehari je. Banyak lagi cutinya yang tertunggak. Walaupun seminggu tak berbuka bersama, kami tetap makan bersama selepas dia balik kerja. Tu pun jamah je lauk2 yang dia bawa balik sebab dia pun dah nak tidur. Jadi, kesempatan dapat berbuka bersama, saya pun nak masak special sikit. Sikit jee.

Semalam dia termakan tauhu sumbat yang basi. Ari ni saya buatkan yang tak basi hasil air tangan isteri. Kalau saya, saya lebih gemarkan kuah kacang. Tapi encik suami kata buat je sos cili. Waalllaaa... Senangnya keje saya.


Main dishes untuk berbuka hari ini ialah Ayam Goreng Crispy Bersos Lemon. Kalau pegi kedai nasi ayam, ada je ayam ni, saya prefer untuk order ayam ini dari BBQ or stim. Ayam ni memang sedap makan dengan nasi ayam.


Resepi Ayam Goreng Crispy Bersos Lemon

Hidangan untuk 3 orang

Bahan Untuk Ayam
3 keping dada ayam (saya guna bahagian thight)
3 sudu tepung jagung
3 sudu tepung gandum
3 sudu tepung kastad
3 sudu tepung beras (saya tak guna pun)
Lada sulah
Lada hitam (halus/blend)
Sebiji telor
Garam secukup rasa

Bahan Untuk Sos
1 sudu sos plum
3 sudu jus lemon
1 sudu cuka (saya guna apple cider)
3 sudu gula
Tepung jagung

Cara Penyediaan Ayam
Basuh Ayam hingga bersih (ketuk sedikit)
Perapkan ayam dengan lada sulah dan lada hitam
Gaulkan tepung jagung, tepung gandum dan garam
Celup ayam dengan tepung yang dah dicampur
Kemudian celupkan ayam dengan telur
Akhir sekali celup ayam dengan tepung kastad
Goreng dengan api sederhana

Cara Penyediaan Sos Lemon
Campurkan kesemua bahan untuk sos
Masak dengan api sederhana
Potong ayam yang dah digoreng
Siram sos atas ayam.
Siap!!!

Pemandangan belakang rumah. Lama sangat ayam ni berkapel.

Setakat ini sahaja cerita saya untuk kali ini. Esok adik2 saya yang berada di Klang Valley ni akan berbuka puasa di ruma saya pula. Tengah memikirkan apa menu untuk mereka. Hingga berjumpa lagi di lain entri. Terima kasih kerana sudi membaca belog saya. Assalamualaikum. XOXO

Dedi's girl. Dedi suka gigit toothpick. Dia pun sama. Gambar blurr sebab tuan puteri bergerak

No comments:

Post a Comment