Monday, January 25, 2016

Taman Burung Kuala Lumpur

Assalamualaikum...

Semalam (Ahad 24 jan 2016), kami sekeluarga ke Taman Burung Kuala Lumpur. Almaklumlah, anak2 kami suka sangat tengok haiwan. Kalau kat umah, pantang ada haiwan yang lalu (kecuali semut), mula tuan puteri saya menjerit2 tengok kekaguman. Paling dia suka tengok burung. Si abangnya pun sama. Suka sangat dengan burung2 eksotik. Jadi cuti hujung kami layan kan aje anak2.


Harga tiket masuk sekarang - Dewasa (my kad) RM27 Kanak2 (my kid) RM13. Kalau ikutkan kita yang tua2 ni, tak tengok burung pun tak pe. Tapi kalau bawa anak2, memang berbaloi2. Mesti mereka suka sangat dan teruja tahap maksima.

Si abangnya tanya, semua jenis burung ke ada kat sini mami. Ye nak, semua burung ada kecuali penguin dengan garuda je tak ada. Punya konfiden mami jawab. Penyudahnya dia tanya, mana burung kaler biru yang berlakon dalam cerita RIO tu... Duhh... Ari tu ada la Kimi. Sekarang tak ada. Mungkin dia dah balik Brazil. Hadap la soalan2 anak2 ye.


Ada certain burung yang mereka lepaskan aje untuk berkeliaran kat taman ni. Budak2 memang seronok la dengan view ni semua. Kadang tu ada burung yang duduk dekat je dengan kaki kita. Saya pun teruja. Padahal ini kali kedua saya masuk taman ni. Cuma dulu burung tak sebanyak macam sekarang.




Nak usik2 burung ke, nak bagi makan pada burung ke semua boleh. Tapi kalau nak bagi makan tu, kena beli makanan yang dijual kat situ. Kat situ juga ada jadual untuk show feeding burung2 tu. Paling saya suka masa mereka bagi burung bangau makan. Alahaiii... Banyaknyaa burung. Sampai tuan puteri saya pun kena langgar la...




Cuma yang tak tahannya kalau cuaca panas. Budak2 bukan kira kita bawa air ke tak. Bawa air sebotol besar, kalau dia tengok orang membeli, dia pun nak membeli. Bila beli je, amekkooww... Punya la mahal. Setin air RM4.90. Sebotol mineral water pulak RM3.00. Tu tak beli menda lain. Beli air untuk kami 4 beranak je. Nasib baik saya bawa roti. Tu pun sorok2 dalam beg tuan puteri.



Dalam taman tu juga ada banyak kolam. Encik suami pulak memang suka tengok ikan koi jepun yang besor2 tu. Melekat juga la kami tengok ikan. Sampai tuan puteri pun nak terjun juga la dalam kolam tu.



Kalau nak datang sini, makesure kasut yang you all pakai tu grip dia kuat. Lantai dia memang licin walaupun lantai kering. Kesian tengok ada je orang jatuh gedebuk masa tengah berjalan. Kasut tinggi dinasihatkan tak yah la paki. Walaupun saya ni suka pakai, tapi bila nak datang sini, saya elakkan pakai. Tempat ni besar, berbukit pula tu. Memang kesian la kat kaki.




Meronda dalam 4jam kat dalam tu. Kaki memasing macam dah tak larat nak memijak bumi. Kami pun decide untuk balik. Cukup laa ronda satu round je kat dalam tu. Kalau bebudak yang terlebih makan gula, mau 2 kali round dalam tu. Tuan puteri saya pun buat keputusan nak hisap susu masa kami tengah duduk bawah pokok. Tetiba tertido. Dah... jom gerak.

Hingga berjumpa lagi di lain entri. Thanks for reading. XOXO.

No comments:

Post a Comment