Tuesday, February 16, 2016

Balik Kampung Hoo Hoo Hoo

Assalamualaikum...

Bertemu kembali. Lama juga laa tak menghapdet belog ni. Dengan keadaan cuaca yang tersangat panas kat Kajang ni. Malas pulak rasanya nak naik tingkat atas nak duduk depan PC. Time tengah hari, atas rumah saya, memang azab la nak melepak lama2. Tambah pulak cuaca panas sekarang. Ditambah pulak, masa cuti sekolah sempena Tahun Baru Cina, saya balik ke Kuantan.

Berbeza dengan Kajang. Masa saya di Kuantan, cuaca tersangatlah berbeza. Sampai je kat Bentong memang berjumpa dengan hujan.  Saya pun dah ready dengan keadaan jalan raya masa tu. Mujur gerak awal. Tak adalah nak mengadap jem yang orang perkatakan. Cuma berdepan dengan beberapa kemalangan sepanjang perjalanan ke Kuantan. Alhamdulillah. Kami selamat pergi dan kembali ke sarang masing2.

Saya balik untuk tengok abah, tengok tanah kami dan juga menghadiri kenduri kahwin. Biasalah saya, kalau kenduri kahwin je, memang excited saya nak pergi. Dari kecik sampai ke tua sekarang, memang berkenan bebenor pergi kenduri kahwin. Banyak pulak jemputan kami pada minggu tersebut. Semuanya anak kawan arwah mak. Kalau dulu merka selalu bertandang ke rumah kami, kali ni tak kan lah kami tak hadirkan diri ke majlis istimewa mereka.




Kawan2 arwah mak. Arwah mak dulu masa dia sihat, terlibat juga alam program marhaban ni


Adik bongsu saya dah pregnant 5 bulan


With my auntie and cousin

Hari yang berikutnya pulak saya singgah pulak ke kenduri kawan sekolah. Maaflah. Tak bergambar pulak kat kenduri beliau. Kemudian ke Sungai Karang melawat kawan saya yang baru sahaja melahirkan anak. Pun tak bergambar sebab saya pun tak suka orang amek gambar anak saya masa tengah pantang. Just bergambar depan rumah dia je la. Si arjuna saya pulak, bila dah berjumpa kawan, tak nak balik pulak. Malam tu pulak saya ke Chenor untuk menghadiri kenduri rumah makcik saya. Agak penuh jugalah program saya selama balik ke Kuantan. 

BerOOTD dengan koleksi Minaz

Masa kat kampung abah pulak, sempat la tengok tanah yang abah nak usahakan. Peninggalan abah untuk anak2 kataya. Dah tua baru la abah nak mula berkebun yang mana sebelum ni dia tak berminat. Dengan sedikit rezeki, dapat la dia bina rumah mesra rakyat kat tanah tu. Saya pulak keluarkan idea je nak buat apa kat tanah tu. Just tanam sikit2 pokok buah. Kot2 la dah tua nanti dapat merasa buah dari pokok sendiri.






Kami pulang semula ke sarang masing2 pada hari Isnin. Konon nak lari dari jem cuti raya Cina. Jem jugalah dari Bentong ke Gombak. Oh ye... Saya balik dengan anak2 saya dan juga adik saya sahaja. Encik suami tak dapat balik sebab kekangan tugas.

Thanks for reading. xoxo....


No comments:

Post a Comment