Monday, February 22, 2016

The Lost World of Tambun, Perak

Assalamualaikum...

Penghujung cuti sekolah tahun baru cina yang lalu, saya sekeluarga dan juga sahabat kami merancang untuk percutian singkat. Lokasinya di Perak. Maklumlah, anak2 kami suka mandi. Nak pergi Sunway Lagoon, tengok harga tiketnya, setelah dicongak tolak bahagi kuasa dua logaritma berbagai. Tak jadilah. Jom kita ke satu tempat yang berbaloi nak pergi.

Perjalanan kami mengambil masa dalam dua jam sahaja. Mujur ada "waze". Tapi singgah kat Tapah Perak untuk minum petang. Kami makan kat Pak Tam Cafe. Lain kali kalau nak berhenti kat Tapah, kita makan KFC aje la yee. Kami exit tol Simpang Pulai. Tempat penginapan kami kali ni hotel biasa2 je. Tapi sangat berbaloi dengan harga keseluruhan.

R&R Tapah

Penginapan kami di Ibis Style Hotel, Ipoh. Memang bilik nya kecil je, tapi berbaloi dengan harga. RM356 untuk 3D 2N berserta sarapan. Paling best, budak yang berumur 13 tahun ke bawah free breakfast. Tepi tempat sarapan tu pulak, ada bilik untuk kanak2 bermain. So parent boleh breakfast dengan tenang. Choice of variety pun banyak. Berpadanlah dengan harga RM22nett kalau kita nak add on dalam room price kita.

Saya pernah singgah Ipoh ni masa balik dari kenduri kahwin dulu. Pernah la pergi ke downtown Ipoh ni ataupun dikenali Pasar Gerbang Malam. Malam tu mencari la juga gerai jual popia kat situ. Popia dia memang terlajak sedap. Popia SS Ali namanya. Tapi malam tu dah tutup sebab dah habis. So kami makan kat satu kawasan yang jual limau bali banyak2. Lupa pulak tempat tu. Tapi menurut kata pekerja gerai tu. Kalau nak beli limau bali, sebut je gerai limau bali Ipoh. orang mesti tau.

Esoknya, lepas breakfast, kami pun terus gerak ke Lost World0 of Tambun. Tak jauh pun dari hotel. Dalam setengah jam dah sampai tu pun sebab banyak traffic light. Tuan puteri saya pun sama excited nak terjun kolam. Si abangnya, tak payah cakap laa. Jumpa semula pun masa dia nak makan.

Kecundang lepas main air

Tuan puteri ni bangun tido minta sambung main

Lepas balik, kami singgah lagi kat Gerbang Malam untuk beli popia. Anak2 semua dah tertidor dalam kete. Tapow je la. Encik suami pun nak balik bilik cepat sebab nak tengok bola Piala Sumbangsih JDT vs Selangor. Tahniah laa JDT. Malam tu juga bermulanya liga Malaysia. Tak nak cakap la pasal Pahang. Elok je siaran langsung kat TV abis. Anak2 pun bangun. Memasing kelaparan. Jom la kita makan je kat kedai yang dekat2 kat bawah ni. Kawan saya kat bilik sebelah pulak senyap je. Dah tido juga agaknya.

Kami makan kat kedai sup belut dan sup ketam. Baru nak masuk kedai je, kami nampak bas The Red Warrior. Masa tu terkedu juga la sebab awal tahun ri tu saya cakap saya nak sokong Kelantan tahun ni sebab baju mereka kaler pink. Tetiba datang pula bas team Kelantan. Saya punya teruja tak payah cakap laa. Encik suami je mencebek tengok saya. Oh yee. Malam tu Perak vs Kelantan. Sebab tu la mereka ada kat Perak. Dan tak disangka juga, Dato Seri Vida pun ada.

Esoknya kami check out. Habislah percutian hujung minggu kami. Seronok tengok anak2 happy. Orang kata tak sah kalau pergi Ipoh tak try nasi ganja. Moh ler kitee. Cuma saya rasa tu 1st dan last la saya makan kt situ. Maklumlah dah tua2 ni, sensitiviti tu makin menebal.

Hajat hati nak singgah kat Kellie Castle. Tapi dengan cerita mistik orang keliling dan dinasihatkan supaya tak payah la pergi situ dengan budak kecik. Maka hajat saya pun terbantut. So kami teruskan perjalanan ke sarang kami di Kajang. Dah samapai sarang, memasing membungkang laa.

Thanks for reading. xoxo...