Monday, February 1, 2016

Jom... Jom... Jom ke Pasar Malam

Assalamualaikum...

Uniknya kat Malaysia ni, walaupun dah ada pasar, ada supermarket yang mencanak-canak, tetap ada juga bermacam pasar kat tepi jalan. Antaranya pasar pagi, pasar tani dan pasar malam. Menunjukkan betapa rakyat Malaysia ni dilimpahi kemewahan makanan.

Kalau saya pergi pasar malam, memang rasa nak makan semua yang saya nampak. Padahal menda tu biasa2 je. Tapi nafsu makan dan nafsu nak buka dompet tu memang tak tertahan. Dari kecik la saya suka pergi pasar malam. Kalau kat Kuantan, di Taman TAS pasar malamnya berlangsung setiap hari Selasa. Dulu arwah mak pun pernah berniaga pasar malam. Hasil duit dia berjual kuih, dapat la kami adik beradik perempuan merasa pakai rantai dan gelang tebal. Adik lelaki pulak dapat laa pakai motor besar. (motor Kips Ninja, zaman tu kira hebat la sape pakai motor tu)

Jadi, bila dah tua dan tak bekerja macam sekarang. Sifat berjimat tu dah mula terbit dalam diri. Tapi keinginan nak pergi ke pasar malam tu tetap ada. Untuk melaksanakan penjimatan tu, saya pun buat percatuan wang pasar malam. Maklumlah dengan keadaan ekonomi yang makin tak stabil ni. Semua kita kena catu. Apa, ingat diorang je ke boleh catu air kat Selangor ni.

Kat area rumah saya ni, pasar malamnya juga hari Selasa. Selalunya kalau nak ke pasar malam, saya akan whatsapp adik saya di kuantan. Jom pegi pasar malam nak. Kompem dia balas "jom!!!" Sebab kami adik beradik memang suka sangat pergi pasar malam ni. Saya hanya bawa RM10 untuk saya + tuan puteri dan RM5 untuk arjuna saya.

Kat pasar malam selalunya saya beli laksa penang atau pun bihun sup. Sebab kat rumah orang tak berapa suka makan, makanya saya tak masaklah laksa dan bihun sup. Kita beli aje. Kemudian beli laa ayam goreng ke, yong tau foo ke. Tuan puteri saya selalunya makan berkongsi je dengan saya. Balance yang ada memang untuk dia. Beli belon. Arjuna saya samalah. Beli ayam goreng dengan jagung rebus. Selalunya hari Selasa encik suami memang balik lambat. Hari Selasa adalah hari dia bersukan kat tempat keje. Dia memang makan dengan kawan2 dia lepas sukan. Hari Selasalah hari saya relax dari memasak.

Kan untung kat Malaysia ni. Nak makan je, just name it. Memang ada je menda kita nak makan. Sebab tu kalau saya mengidam, nasib baik mengidam menda yang ada kat keliling rumah je. Sib baik tak mengidam seafood paella. Kalau ngidam pun. Encik suami kan chef.... hahaha. Sekianlah kemengarutan saya pada panas nan hening ini.

Thanks for reading. XOXO

No comments:

Post a Comment