Wednesday, November 12, 2014

Cantik Tanpa Guna Banyak Duit

Assalamualaikum

Lambakan produk2 kecantikan, kolagen itu ini, promo sana sini, kadang2 membuatkan saya teruja juga nak mencuba satu persatu. Tapi dengan keadaan sekarang, kedudukan kewangan yang tak berapa nak kukuh sejak berhenti keje dan mengharapkan sepenuhnya duit encik suami, menyekat naluri perempuan yang tak sedar diri macam saya. Mujurlah dapat encik suami yang amat mementingkan penjimatan dalam perbelanjaan. Ditambah pulak dengan kenaikkan harga barang. Better saya tengok je la celoteh pengusaha produk kecantikan itu dalam Wanita Hari Ini. Serius!!! Saya tak tau produk sape yang paling bagus. Dengan pesen cakap laju dan diperhatikan oleh pengacara dalam rancangan tersebut. Sampaikan yang lelaki pun jadi jurucakapnya.

Atas kesedaran cermin diri sendiri dan ukur baju di badan sendiri, walaupun hati berkobar2 nak jual juga produk kecantikan, saya masih lagi mempraktikkan amalan dan petua yang diajar oleh arwah mak. Sebenarnya banyak cara nak cantik tanpa guna banyak duit. Sesuai untuk mereka yang rajin, nak dengan tak nak aje serta untuk mereka yang tak berbelanja boros.

Mencerahkan Kulit Badan

Kulit yang putih dengan cerah tak sama ye. Kulit yang putih kalau kita ada tag Made from Britain ataupun Product of Taiwan. Dah sememang azali keturunan tu berkulit putih / kuning. Rata2 orang Malaysia berkulit sawo matang. Lagi cantik kalau berkulit cerah. Bagi saya istilah cerah tak kira la kaler apa pun. Asalkan kulit kita bebas dari sebarang cela. Nampak bersih dan nampak gebu. Model2 America pun ada yang berkulit gelap tapi bebas sebarang cela dan menjadi model yang termahal. Yeee... Mereka berkulit gelap!!!.

Ambik segenggam serbuk teh. Tak payah la guna teh uncang tu. Teh uncang tu kita buat untuk menda lain. Selalu kan kalau kenduri kita pakai teh serbuk yang setengah kilo tu. Pakai teh itu. Rendamkan teh tu. Dan kita sental kulit kita dengan serbuk teh tu masa mandi. Amalkan seminggu dua kali. Petua orang tua yang saya dapat kawan saya.


Membaiki Kulit Wajah Yang Kene Sunburn

Saya bukannya peminat pantai. Kalau lepak kat pantai, sebolehnya saya cari tempat redup. Malah kalau nak buat aktiviti luar pun saya berpayung. Punyalah takut panas dan punyalah Melayu. Tapi kalau dah balik kampung, terpaksa hadap la juga. Kampung nenek kat Kuala Pahang. Halaman umah nenek punyalah luas macam padang. Umah nenek pun dah macam kat tengah padang. Tempias bahang laut tu rasa sampai ke dalam umah. Bagi mereka yang nak memulihkan kulit wajah yang kene sunburn tu, boleh la guna sebiji tomato. Belah dua. Dah nampak jus tomato tu keluar, kita gosokkan kat muka kita. Buat perlahan2. Kalau rasa gatal2 tu, itu biasa sebab asid buat kene kat kulit terbakar tadi. Jangan garu kuat2. Biarkan kering kemudian bilas dengan air sejuk dalam peti sejuk kita. Buat sehari sekali.


Mencerahkan Kulit Muka

Kadang2 tu tangan ni gatal je kutil2 jerawat kat muka. Pas tu makan ayam masak kicap. Kalau muka kita dah luka kemudian makan pula kicap, nanti kesan jerawat akan meninggalkan kesan kehitaman. Ini hadiah ilmu dari arwah mak saya. Masa saya sekolah dulu banyak jerawat yang suka singgah kat muka saya. Tangan saya suka lah merayap picit jerawat2 tu. Mulalah terbit noda2 hitam.

Untuk menghilangkan kesan kehitaman kat tempat jerawat tadi. Ambil sengkuang segar. Kemudian parut sengkuang tu. Gunakan pemarut keju atau pemarut yang kita guna untuk buat biskut sarang semut. Tepek hasil parutan tu kat muka. Biarkan sampai kering kemudian bilas dengan air biasa. Buat waktu malam sebelum tido.


Merawat Jerawat

Ini lagi satu. Yang tangan gatal picit jerawat tadi. Dah picit jerawat, pegi basuh muka cepat2. Lepas basuh muka, amek limau nipis yang dibelah, lumurkan kat muka. Wooaahhh!!! Petua ni arwah mak selalu buat kat muka saya. Dah la luka2 muka kene picit, kene sapu pulak dengan limau nipis. Punyalah pedih. Betul kata Kris Dayanti, beauty is pain. Tapi lama2 jerawat makin berkurangan dan kulit pun takut nak ajak jerawat lepak dengan dia. U ol boleh consider ini juga sebagai toner. Lepas cuci muka / buang make-up, boleh sapu limau nipis ni ke muka u olz.


Menghilangkan Jeragat

Umur pun dah 36 tahun. Selalu juga la saya belek2 muka takut ada jeragat. Arwah mak tak ada jeragat kat muka. Mungkin sebab dia selalu beli timun. hehe

Amek sebiji timun. Parut timun tu macam kita parut sengkuang tadi. Kemudian, sapu kat muka dan biarkan sampai kering. Bilas sengan air biasa. Buat dua hari sekali.Dan buat masa encik suami tak ada kat umah.


Melembabkan Kulit Muka

Kalau kulit muka kita lembab, nampak cantik aje, nampak comel ajee. Nak beli pelembab muka kat pasaran pun macam mahal jee. Jadi kita buat yang tak mahal punya pelembab.

Ibu2 boleh amek susu tepung anak. Amek dalam sesudu. Kemudian amek pula madu encik suami dalam dua sudu. Haaa... Nampak penjimatan kat situ. Gaulkan kedua2 bahan tadi. Dah jadi masker. Sapulah kat muka kita lebih kurang 10 minit. Jangan lama2. Kang tetido kene hurung dek semut pulak. Kemudian basuh muka dengan air suam. Harus diingatkan, pakai masker ini masa encik suami tak ada kat umah dan make sure dia bukan dalam perjalanan balik ke rumah. Kang dia terkejut tak pasal uolz.


DETOX / Infused Water

Sekarang ni femes betul dengan air detox ni. Kalau buka IG, Annas Easkay pun selalu upload gambar dia dengan air ni. Buka WHI ada citer pasal air ni. Buka NONA pun ada. Buka FB berderet orang tunjuk yang dia tengah bawa botol air buah2 ni. Saya dah tau pasal air ni dah lama. Tapi tak amek port. Kalu Uolz datang ke tempat keje saya (yang dulu2 tu), masuk je lobby The Westin Kuala Lumpur tu, Uolz akan dihidangkan dengan air rendaman buah-buahan ni. Kami panggil ia Elixir. Tiap hari tukar menu. Ramai yang tak suka minum air masak kan. Haa... Minuman ni ada la rasa buah sikit.


Air detox/ infused water ini bagus untuk kesihatan tubuh badan kita sebab khasiat yang terkandung dalm buah2an yang kita campurkan dalam air tersebut. Antara khasiatnya ialah

  • Membantu untuk mereka yang sedang berdiet untuk kurangkan berat badan. Kena lah minum selalu untuk nampak hasilnya.
  • Membantu tubuh badan manusia yang memerlukan 8 gelas air sehari.
  • Membantu menambahkan metabolisme badan
  • Membantu mencantikkan kulit, muda dan tidak mudah berminyak

Air Detox untuk sokongan gula dalam darah dan penghadaman
dtok3Infused water ni juga bagus untuk mereka yang kekurangan gula dalam darah.Tubuh kita memerlukan glukosa untuk mendapatkan tenaga yang akan digunakan oleh tubuh agar dapat berfungsi dengan baik. Campuran timun, strawberi dan kiwi berfungsi untuk menyokong gula dalam darah dan membantu sistem penghadaman dengan baik.
Air Detox untuk penghidratan, pencernaan & kawalan selera makan
dtok4Hasil campuran timun, lemon dan limau nipis membantu untuk menjadikan kulit lebih lembut, membantu masalah pencernaan dan sekaligus dapat mengawal selera makan kita. Dalam kita nak diet tu kita dapat sekali 3 pakej ni mesti suka kan. Kalau orang yang baru lagi nak diet tu, nak kawal selera makan sangat la susah kan.. Dengan infused water ni insyaAllah dapat membantu proses diet kita lebih cepat bertindak.
Air Detox untuk pertahanan imun, pencernaan & pedih ulu hati
dtok5sistem pertahanan pada tubuh manusia sangat berguna untuk menjaga kita agar dapat melakukan aktiviti seperti biasa. Dengan sistem imun kita dapat terhindar dari  berbagai macam penyakit yang berada di sekitar kita. Infused water dari limau nipis, limau dan lemon dapat meningkat pertahanan sistem imun sekaligus memudahkan perncernaan dan membantu apabila pedih ulu hati.
Air Detox untuk kempiskan perut
dtok6
Haa resipi kali ni sangat membantu sesiapa yang perut boroi dan buncit. Hehe.. Infused water dari bahan-bahan seperti timun, daun pudina, lemon dan halia sangat bagus untuk mendapat perut yang menawan. Kalau rajin senam dan rajin minum infused water ni apa akan terjadi nanti? Mestilah dapat six pack..
( kredit blog www.matabulat.com )
Cara Pemakanan Individu
Pemakanan kita pun sangat berkait rapat dengan kesihatan kita. Makan makanan yang bergoreng terlalu banyak boleh menggemukkan dan juga antara penyebab kulit kita pun berminyak. Untung jadi orang Melayu ni. Banyak makanan2 kita boleh menimbulkan aura kecantikan asli. Contohnya ulam-ulaman kita. Sebab tu orang2 tua dulu sihat dan nampak muda. Sekarang ni, macam2 penyakit timbul.

Pemakanan sihat ni juga dah dibincangkan di WHO lagi. Malah waktu saya bekerja dulu, pemakanan sihat amat dititikberatkan oleh pihak pengurusan kami. Kantin tempat kami menjamu selera waktu tengah hari juga dikehendaki menyediakan menu2 yang terkandung dalam 25 makanan sihat yang diktiraf WHO. (superfoodRX)

Fuhhh... Banyak betul bebelan saya pada kali ini. Sebelum mengundurkan diri, saya nak ucapkan terima kasih pada encuk google kerana menyimpan banyak koleksi gambar2. Gambar2 yang saya gunakan saya amek dalam google search ye. Satu hal pulak saya nak amek gambar timun, ulam dengan tomato kat Tesco kan.

Saya harap perkongsian kali ni dapat membantu ibu2, saudari2 dan makcik2 yang nak berjimat dalam bab kecantikan. Hingga jumpa lagi de lain entri pula. Akhir kata, nak minta tolong ni. Sila klik follow. Sejak kebelakangan ini, banyak silent reader rupanya. T_T

Tata!!!

No comments:

Post a Comment